Obývací artatak vyzdobený Petrem Lysáčkem

Stěžejními tématy v eklektické tvorbě Petra Lysáčka jsou především subverze, banalita, absurdita a ironie, je mistrem ready made, recyklace a následného dotváření nových souvislostí a konotací, stejně jako častého kombinování a překračování hranic mezi médii a jejich danostmi.

Stěžejními tématy v eklektické tvorbě Petra Lysáčka jsou především subverze, banalita, absurdita a ironie, je mistrem ready made, recyklace a následného dotváření nových souvislostí a konotací, stejně jako častého kombinování a překračování hranic mezi médii a jejich danostmi.

           Stěžejními tématy v eklektické tvorbě Petra Lysáčka jsou především subverze, banalita, absurdita a ironie, je mistrem ready made, recyklace a následného dotváření nových souvislostí a konotací, stejně jako častého kombinování a překračování hranic mezi médii a jejich danostmi.  

           Výstava v pražské galerii Artatak s pracovním názvem „Obývacím pokojem, či halou nevyděsí“ se týká výsostně tématu recyklace, pro niž Petr Lysáček soustředil práce z let 2009 -14. Autor formu , kterou používá nazývá „materiálové obrazy“ a jak sám podotýká – „nikdy nevín co použiji příště, to záleží od toho, co potkám a najdu, nebo dostanu“. Revitalizace odpadu a už nepotřebného ovšem nepostrádá důraz na výsostnou estetiku. Ta je jím relativizována a vnímána velmi svobodně, otevřeně. Dá se rovněž říci, že ve své tvorbě P.L. prakticky naplňuje zásadní heslo legendárního kabaretu bratrance Jiřího Surůvky Návrat mistrů zábavy – „Čím blbější/trapnější, tím lepší“. Když pak přece jenom vycítíme sledujíc Lysáčkovu „malířskou“ tvorbu distanc před touto teorií, objevuje se další rovina, či umělecký názor a tím je bytostný pozitivizmus. V aktuálním vystaveném celku můžeme vystopovat citace z budhizmu, křesťanství, historie, technologické společnosti, anarchie, erotiky, sportu (Diego Maradona), popartově vnímané živé i neživé ikony / logotypy a v neposlední řadě výrazný dekorativizmus a abstakci.

            Petr Lysáček patří do generace ostravských umělců nastupujících na scénu v devadesátých letech, i když už od roku 2007 opět žije a tvoří v Praze. Všeobecně platí za jednoho z nejvýznamnějších vysokoškolských pedagogů výtvarných škol současnosti. Na Fakultě umění Ostravské univerzity vede ateliér Intermedia. Je členem několika uměleckých skupin – František Lozinski o.p.s. (J. Surůvka, Fr. Kowolowski), TAGT (Dan Trantina, Eki Fuchs), Radom (Fr. Kowolowski, Jerzy Kosalka) , Pondělí (1989-93 Dopitová, Humhal, Nesázal, Písařík, Zubek ), performačního sdružení Národní Divadlo Revival Band a kabaretu Návrat mistrů zábavy.

Kombinovaná recyklace textů – Jakub Král, Petr Lysáček

Dokumentace a CV – www.lysacek.eu