Žádost o stavební povolení

1.  Název úkonu:

Žádost o stavební povolení

2. V jakém případě ve věci jednat:

Stavební povolení se vyžaduje u staveb všeho druhu bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, účel a dobu trvání, nestanoví-li stavební zákon nebo zvláštní právní předpis (zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), v platném znění) jinak.

O stavební povolení se žádá u příslušného stavebního úřadu.

3.  Charakteristika úkonu:

Žádost je nutno podat na kompletně vyplněném formuláři (příloha č. 9 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. – lze stáhnout na https://www.pocernice.cz/zivotni-situace/formulare-3/), včetně všech potřebných příloh na podatelně Úřadu městské části Praha 20 nebo zaslat poštou na adresu: Městská část Praha 20, Úřad městské části Praha 20, odbor výstavby a územního rozvoje, Jívanská 647, 193 21 Praha 9.

Postup a podmínky vychází z ustanovení § 108 až 115 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jako „stavební zákon“) a ustanovení § 18b vyhlášky č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření.

4.  Výsledek úkonu:

Kladným výsledkem žádosti o stavební povolení je vydání STAVEBNÍHO POVOLENÍ.

5. Kdy věc řešit:

Před zahájením stavebních prací.

6. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky:

Elektronicky je možné podat pouze žádost. Stavební dokumentaci je třeba dodat v tištěné podobě.

K žádosti o stavební povolení stavebník připojí dokumenty uvedené v § 110 stavebního zákona.

7. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedeného jinak než elektronicky:

K žádosti o stavební povolení stavebník připojí dokumenty uvedené v § 110 stavebního zákona.

 

8.  Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky:

E-mail: urad@pocernice.cz

ID Datové schránky: seibq29

9.  Kde a jakým způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat:

Na podatelně Úřadu městské části Praha 20 nebo zaslat poštou na adresu: Městská část Praha 20, Úřad městské části Praha 20, odbor výstavby a územního rozvoje, Jívanská 647, 193 21 Praha 9.

10. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedeného elektronicky:

Výše správního poplatku za vydání stavebního povolení je stanovena v příloze zákona č. 634/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (položka 18 sazebníku správních poplatků). Výše správního poplatku je různá, a to podle charakteru stavby. Bude vyměřena stavebním úřadem před vydáním stavebního povolení. (Poplatek se hradí až po zpracování žádosti stavebním úřadem).

Poplatek lze uhradit na pokladně Úřadu městské části Praha 20, Jívanská 647 nebo bezhotovostním převodem.

11. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedeného jinak než elektronicky:

Výše správního poplatku za vydání stavebního povolení je stanovena v příloze zákona č. 634/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů (položka 18 sazebníku správních poplatků). Výše správního poplatku je různá, a to podle charakteru stavby. Bude vyměřena stavebním úřadem před vydáním stavebního povolení. (Poplatek se hradí až po zpracování žádosti stavebním úřadem).

Poplatek lze uhradit na pokladně Úřadu městské části Praha 20, Jívanská 647 nebo bezhotovostním převodem.

12. Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu:

Není.

13. Opravné prostředky:

Proti stavebnímu povolení lze podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k nadřízenému správnímu orgánu (k odboru stavebního řádu Magistrátu hlavního města Prahy), které se podává u stavebního úřadu, který jej vydal.

Stavební povolení, které je v právní moci, lze přezkoumat v přezkumném řízení, které lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy stavební povolení nabylo právní moci.

14. Časté dotazy:

1.  Kdy postačí ohlášení stavby?

K provedení jednoduché stavby, terénní úpravy a udržovací práce, postačí ohlášení stavebnímu úřadu podle § 104 a násl. stavebního zákona. Výčet staveb, u kterých postačí ohlášení je uveden v § 104 odst. 1 stavebního zákona.

Na rozdíl od žádosti o stavební povolení je však třeba k ohlášení stavby připojit souhlasy osob, jejichž vlastnické právo nebo právo odpovídající věcnému břemenu k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být prováděním stavebního záměru přímo dotčeno – tzv: „souhlas sousedů“; souhlas musí být vyznačen na situačním výkresu. Pokud tyto souhlasy není možné získat, pak je třeba i v případě jednoduché stavby uvedené v § 104 odst. 1 stavebního zákona požádat o stavební povolení.

2.  Lze něčím stavební povolení nahradit?

Ano, stavební povolení lze nahradit veřejnoprávní smlouvou za podmínek uvedených v § 116 nebo oznámením stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora za podmínek uvedených v § 117.

3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení stavebního povolení?

Stavební úřad přezkoumá podanou žádost a připojené podklady z toho hlediska, zda stavbu lze podle nich provést, a ověří zejména, zda

a)     projektová dokumentace je zpracována v souladu s územním rozhodnutím nebo regulačním plánem nebo veřejnoprávní smlouvou územní rozhodnutí nahrazující anebo územním souhlasem, a v případě stavebních úprav podmiňujících změnu v užívání stavby její soulad s územně plánovací dokumentací,

b)     projektová dokumentace je úplná, přehledná, a zda jsou v odpovídající míře řešeny obecné požadavky na výstavbu,

c)     je zajištěn příjezd ke stavbě, včasné vybudování technického, popřípadě jiného vybavení potřebného k řádnému užívání stavby vyžadovaného zvláštním právním předpisem,

d)     předložené podklady vyhovují požadavkům uplatněným dotčenými orgány.

Stavební úřad ověří rovněž účinky budoucího užívání stavby.

V případě, že žádost o stavební povolení není úplná, stavební úřad řízení přeruší a vyzve žadatele k jejímu doplnění. Jakmile bude žádost úplná stavební úřad oznámí zahájení řízení známým účastníkům řízení a dotčeným orgánům. Tito budou moci uplatnit své případné námitky či připomínky. Až poté bude moci být vydáno stavební povolení.

4.   Na které instituci stavební povolení řešit?

Městská část Praha 20, Úřad městské části Praha 20, Jívanská 647, 1. a 2. patro – odbor výstavby a územního rozvoje

5.  Jaké doklady je nutné mít s sebou?

Doklady uvedené v § 110 stavebního zákona

6.  Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici?

Žádost lze podat pouze na formuláři stanoveném přílohou č. 9 k vyhlášce č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu, který je k dispozici v elektronické podobě ke stažení.

7.   Jaké jsou lhůty pro vyřízení?

V jednoduchých případech, zejména lze-li rozhodnout na základě dokladů předložených žadatelem, rozhodne stavební úřad bez zbytečného odkladu, nejdéle však do 60 dnů ode dne zahájení stavebního řízení, ve zvlášť složitých případech stavební úřad rozhodne nejdéle do 90 dnů.

Je třeba upozornit, že správní lhůty pro vydání rozhodnutí neběží po dobu přerušení řízení. V případě žádosti, která nemá všechny náležitosti nebo trpí jinými vadami, pak lhůta pro vydání rozhodnutí dokonce přestává běžet již dnem, kdy taková žádost správnímu orgánu došla.

8. Co když podaná žádost nebo přiložená projektová dokumentace nebude úplná?

Pokud žádost neobsahuje požadované náležitosti, stavební úřad vyzve stavebníka k jejímu doplnění a řízení přeruší. V případě, že ve stanovené lhůtě stavebník nedostatky žádosti neodstraní, stavební úřad řízení zastaví.

Pokud k žádosti o stavební povolení není připojena projektová dokumentace nebo pokud není zpracována oprávněnou osobou, stavební úřad takovou žádost neprojednává a řízení zastaví.

9. Jaké jsou časté nedostatky žádosti?

        • Z podání ani z projektové dokumentace není zřejmé, co všechno má být předmětem povolení.
        • V podání nejsou uvedeny všechny vyžadované údaje o stavebníkovi (v případě fyzické osoby mimo jiné i její datum narození) a není připojen podpis podatele.
        • Projektová dokumentace není úplná, chybí některé její části. (Projektová dokumentace má obsahovat tyto části: A) průvodní zprávu, B) souhrnnou technickou zprávu, C) situační výkresy, D) dokumentaci objektů a technických a technologických zařízení, E) dokladovou část).
        • V projektové dokumentaci nejsou zapracovány požadavky ze stanovisek a vyjádření dotčených orgánu, správců technické a dopravní infrastruktury, popř. dalších předem oslovovaných dotčených osob. Obdobně nebývají vždy zapracovány ani závěry z provedených průzkumů.
        • Situační výkresy jsou neúplné nebo nejsou dostatečně vypovídající o navrhovaném záměru. Někdy zcela chybí. Často bývají nedostatečně okótované a nezobrazují dostatečný záběr okolí stavebního pozemku. Chybí na nich znázornění sousedních staveb a vyznačení kót odstupových vzdáleností k nim, ale někdy i k hranicím sousedních pozemků. Kóty odstupových vzdáleností také nebývají vždy měřeny na nejkratší vzdálenosti. Ze situačního výkresu také často bývá problém vyčíst, co je stavba stávající, jaká stavba se nově navrhuje, jak bude stavba napojena na dopravní a technickou infrastrukturu, chybí zákres stávající technické infrastruktury (např. vodovodní a kanalizačních řadů, plynovodu, vedení elektro…), chybí zákres dopravní infrastruktury (vozovka, chodník, vjezdy). V situačním výkresu také často schází výškové kóty (výškopis, údaj o výšce stavby) nebo zákres požárně nebezpečného prostoru.
        • Projektant nedostatečně či v rozporu s pražskými stavebními předpisy řeší likvidaci dešťových odpadních vod ze stavby a potřebu vybavení stavby parkovacími stáními.

10. Kdo je stavebník?

Stavebník, to je osoba, která pro sebe žádá vydání stavebního povolení; stavebníkem se rozumí též investor nebo objednatel stavby. Stavebník může jednat samostatně nebo může být zastoupen na základě plné moci.

11.  Kteří jsou další (dotčení) účastníci?

Dalšími účastníky jsou dle ustanovení § 109 stavebního zákona:

  • vlastník stavby, na níž má být provedena změna, není-li stavebníkem
  • vlastník pozemku, na kterém má být stavba prováděna, není-li stavebníkem
  • vlastník stavby na pozemku, na kterém má být stavba prováděna, a ten, kdo má k tomuto pozemku nebo stavbě právo odpovídající věcnému břemenu, mohou-li být jejich práva navrhovanou stavbou přímo dotčena
  • vlastník sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li být jeho vlastnické právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno
  • ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému břemenu, může-li být toto právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno

12. Podle kterého právního předpisu se postupuje?

Postup a podmínky jsou stanoveny v ustanovení § 108 až 115 stavebního zákona a ustanovení § 18b vyhlášky č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření.

13. Další související předpisy:

  • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  • vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
  • vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhlášky č. 62/2013 Sb.
  • Nařízení č. 10/2016 Sb. Hl. m. Prahy, kterým se stanovují obecné požadavky na využívání územní a technické požadavky v hlavním městě Praze (pražské stavební předpisy)
  • Podle povahy stavebního záměru mohou být dotčeny předpisy zejména z hlediska zdraví lidu, požární ochrany, složek životního prostředí, silničního hospodářství a památkové péče.

15.  Sankce:

Ukládání pokut za spáchání přestupku fyzické osobě, podnikající fyzické osobě nebo právnické osobě řeší stavební zákon v § 178 a násl. Stavební úřad může uložit i pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč.

16.  Působnost:

Působnost Městské části Praha 20, Úřadu městské části Praha 20, Odbor výstavby a územního rozvoje: Jako obecný stavební úřad je příslušný podle § 13 odst. 1 písm. c) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 55/2000 Sb. hl. m. Prahy, kterou se vydává Statut hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů. A jako speciální stavební úřad je příslušný podle § 40 odst. 4 písm. a) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a § 15 odst. 1 písm. c) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 55/2000 Sb. hl. m. Prahy, kterou se vydává Statut hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů.

17.  Oblast:

Stavebnictví

18.  Klíčová slova:

Stavební povolení, stavebnictví, dům, stavebník

19.  Počátek platnosti popisu úkonu:

  1. 4. 2021

20.  Konec platnosti popisu úkonu:

Neuvedeno.

21.  Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému:

Neuvedeno.